In 2017 is het 30 jaar dat Béjart Ballet Lausanne bestaat, is het 10 jaar geleden dat Maurice Béjart stierf en voert Gil Roman 10 jaar het artistieke leiderschap van het gezelschap. Ter gelegenheid van deze verjaardagen, en na het succes van de uitverkochte voorstellingen van de IXde Symfonie in Vorst, stellen de choreograaf en zijn compagnie, onder de vleugels van Music Hall, een nieuwe creatie voor, alsook de herneming van een mythisch werk.

t ’M et variations…

Eerste deel:

Choreografie: Gil Roman
Muziek: live on stage:
Citypercussion – Thierry Hochstätter & jB Meier
Klankband: Nick Cave et Warren Ellis
Kostuums: Henri Davila
Lichtontwerp: Dominique Roman
Première: Théâtre de Beaulieu, Lausanne, 16 december 2016

Sinds meer dan twintig jaar creëert Gil Roman zonder ophouden. De danser, choreograaf en artistiek directeur van Béjart Ballet Lausanne beheert en draagt niet alleen de erfenis verder uit die Maurice Béjart hem toevertrouwde, hij creëert daarnaast ook nieuwe balletten. Met zijn nieuwe werk t ‘M et variations… stapt hij de wereld van een roman in. Bladzijde na bladzijde, in de vorm van een dagboek, gerelationeerd met het intieme, stelt de choreograaf een reeks variaties voor op het thema van de liefde en de innerlijke noodzaak van de dans, waar elk stap een woord is dat wordt gericht aan Maurice.

Vijftig minuten – zolang duurt het lezen van deze roman – van pure dans, van confrontaties van mensen die elkaar ontmoeten, van vriendschap en liefde, met maar soms ook tegen allen. Het leven, altijd. Een andere handeling, een andere visie, een andere ademhaling, radicaal fascinerend, t ‘M et variations… is het verhaal van een onthulling, de kroniek van een feestdag.


t ‘M et variations… is de erfenis van Maurice zoals ik die zie, en zoals die verder leeft dankzij dit levende organisme van een compagnie”

Gil Roman


Boléro

Tweede deel:

Choreografie: Maurice Béjart
Muziek: Maurice Ravel
Première:
Koninklijke Muntschouwburg,
Brussel, 10 januari 1961

Mijn Boléro”, zei Ravel, “zou dit moeten benadrukken: zet dit goed in jullie hoofd.” Ernstiger legde hij uit: “In 1928 heb ik op vraag van mevrouw Rubinstein [Ida Rubinstein, bekende en befaamde Russische danseres en actrice], een bolero voor orkest gecomponeerd. Een dans met een gemodereerde en constant uniforme beweging, zowel qua melodie als qua harmonie en ritme. Een ritme dat zonder ophouden door de trommel wordt aangegeven. Het enige element dat voor verschil zorgt wordt aangebracht door het orkestraal crescendo.”

Maurice Béjart verduidelijkte op zijn beurt zijn visie op de compositie van Ravel: “Muziek die zo bekend is en toch ook zo vernieuwend dankzij haar simpliciteit. Een melodie – van oorsprong oosters, en niets Spaans – wentelt zich zonder ophouden rond haarzelf, steeds luider en intenser wordend, de ruimte vullend en op het einde de muziek zelf opetend.”

De hoofdrol – de Melodie – wordt of door een danseres of door een danser vertolkt, en het Ritme door een groep dansers van de compagnie met, in Brussel, de medewerking van enkele plaatselijke dansers/figuranten. De partituur zal live worden uitgevoerd door het symfonisch orkest La Passione onder leiding van Paul Dinneweth.


Video’s

  • ‘t M et variations, Béjart Ballet Lausanne

  • Boléro, Béjart Ballet Lausanne