Madama Butterfly

Puccini’s tragische operaklassieker

Met het tragische liefdesverhaal van Madama Butterfly kon componist Giacomo Puccini (1858-1924) alle emotionele registers opentrekken. De muziek die hij voor Butterfly schreef, is een boeiende confrontatie tussen Oost en West. Het is een mengeling van leidmotieven in de stijl van Wagner en authentieke Japanse melodieën, die zonder uitzondering allemaal recht naar het hart gaan. Het verhaal, de emoties en de muziek zijn zo universeel dat Madama Butterfly na al die jaren onverminderd populair blijft. Puccini vond het zelf zijn meest doorvoelde en expressieve opera.

Music Hall Classics brengt deze indrukwekkende opera in een klassieke, integere en tijdloze enscenering die het pakkende verhaal en de heerlijke muziek alle ruimte geeft.

Het verhaal

Het verhaal speelt zich af in Japan. De vijftienjarige Cio-Cio-San, bijgenaamd ‘Butterfly’ werd een geisha of gezelschapsdame, nadat haar familie in armoede was vervallen. De huwelijksbemiddelaar Goro koppelt haar aan Benjamin Pinkerton, een Amerikaanse officier die in Nagasaki is gelegerd. Pinkerton weet niet of hij alleen maar verliefd is of ook echt van Cio-Cio-San houdt. Hij sluit met Goro een huwelijksovereenkomst voor 99 jaar, die evenwel elke maand opzegbaar is. Tijdens de huwelijksceremonie wordt Butterfly door haar familie verstoten, omdat zij Pinkertons geloof heeft aangenomen en daardoor haar familie en voorvaderen tot schande heeft gemaakt. Na hun huwelijk beleven Pinkerton en Cio-Cio-San enkele passionele nachten, maar dan verdwijnt hij als een dief in de nacht. Hij weet niet dat Cio-Cio-San zwanger is van zijn kind.

De jaren gaan voorbij en Cio-Cio-San wacht, samen met hun zoontje, vol liefde en geduld op Pinkertons terugkeer. Hoewel haar meid Suzuki haar bezweert dat ze hem moet vergeten.

Ook Goro tracht haar daarvan te overtuigen en probeert haar opnieuw uit te huwelijken. Maar zij blijft koppig wachten. De Amerikaanse consul Sharpless brengt een brief naar Butterfly, waarin Pinkerton zijn terugkeer naar Japan aankondigt. Maar hij kan er zich niet toe brengen om ook het einde te lezen. Pinkerton is namelijk intussen in Amerika getrouwd met Kate, en zij vergezelt hem naar Japan.

Sharpless, Pinkerton en Kate komen aan bij het huis van een onwetende Butterfly. Kate heeft ermee ingestemd om hun kind op te voeden, maar Cio-Cio-San is nog altijd in de veronderstelling dat Pinkerton voor haar is teruggekomen en voor eeuwig bij haar zal blijven. Wanneer ze beseft dat dat niet zo is en dat haar geduld, trouw en de breuk met haar familie tot niets hebben gediend, stort ze in elkaar. Ze stem erin toe om haar zoon met het koppel mee te geven, maar alleen als Pinkerton hem zelf komt halen. Als ze weer alleen is, snijdt Cio-Cio-San zich de keel over met het hara-kiri-mes van haar vader. Pinkerton is te laat en Butterfly sterft voor zijn ogen.


“Een indrukwekkende opera in een klassieke, integere en tijdloze enscenering die het pakkende verhaal en de heerlijke muziek alle ruimte geeft.”

Dat klinkt als muziek in mijn oren.


BOEK HIER

Leuk om te weten

Giacomo Puccini ging muziek studeren nadat hij de opera Aïda van Giuseppe Verdi had gezien. Op zijn 22e begon hij met zijn studie aan het conservatorium van Milaan, en in 1893 brak hij door met de opera Manon Lescaut.

Madama Butterfly, met een libretto gebaseerd op het gelijknamige korte toneelstuk van David Belasco (op zijn beurt gebaseerd op een kortverhaal van John Luther Long uit 1898), ging in februari 1904 in première in de Scala in Milaan. Het valt nu moeilijk voor te stellen, maar het werd Puccini’s grootste flop. Ook al omdat de partituur pas op het laatste moment klaar was en er te weinig tijd overbleef voor de repetities. De componist betaalde de Scala het verlies terug en begon de opera te herschrijven.

Op 28 mei 1904 ging hij opnieuw in première in Brescia, ditmaal met aanzienlijk meer succes. In totaal werkte schreef Puccini drie jaar aan zijn opera en schreef hij niet minder dan vijf versies van zijn meesterwerk.

Madama Butterfly behoort, samen met Puccini’s La Bohème en Tosca, tot de parels van het klassieke operarepertoire en is nog nooit van de affiche verdwenen.

Voor musicalliefhebbers zal het verhaal trouwens vertrouwd in de oren klinken. Alain Boublil en Claude-Michel Schönberg lieten zich door Madama Butterfly inspireren voor hun gigantische hit Miss Saigon.

Creatives

COMPONIST   Giacomo Puccini

REGIE    Anatol Preisler

SET-DESIGNS   Karel Spanhak

KOSTUUMS   Ulli Kremer

ORKEST EN KOOR   Music Hall Classical Orchestra and Chorus

Partners


Deel met je vrienden