Verdi’s meest opgevoerde opera

Nu in een indrukwekkende arenaversie

Eén van de allergrootste operacomponisten ooit, Giuseppe Verdi (1813-1901) zocht zijn inspiratie in de Bijbelse geschiedenis. Voor Verdi was ‘Nabucco’ zijn eerste grote succes en naar eigen zeggen het echte begin van zijn carrière. Het ‘Slavenkoor’ uit deze opera is een van de allerbekendste operamelodieën uit de geschiedenis.

 Music Hall Classics brengt ‘Nabucco’, een van de meest opgevoerde opera’s ter wereld, in een verrassende en gloednieuwe arenaversie voor een groot publiek. Je mag je verwachten aan absolute topzangers en een grootse enscenering, in indrukwekkende decors van de internationaal gelauwerde operadesigner Dan Potra. Deze versie is opgevat als een eerbetoon aan de stille film, met weelderige kostuums en decors, en zangers op de top van hun kunnen. Verdi’s ‘Nabucco’ is een bijzonder meeslepende opera, die in deze nieuwe arenaversie de grandeur krijgt die hij verdient.

Het Verhaal

Eerste Bedrijf
586 voor Christus. Het joodse volk is bijeengekomen in de tempel van Salomon, hun laatste toevluchtsoord bij de belegering van Jeruzalem door de Babylonische koning Nabucco. De val van de stad is onafwendbaar, maar de hogepriester Zaccaria spreekt het volk moed. De Babylonische koning Nabucco rijdt te paard de tempel binnen, maar de hogepriester Zaccaria geeft zich niet zomaar gewonnen. Hij heeft immers een belangrijke gijzelaar: Fenena, een dochter van Nabucco, die eerder met haar geliefde Ismaël, de neef van de joodse koning Zedekia, naar Jeruzalem was gevlucht. Zaccaria dreigt ermee om Nabucco’s dochter Fenena te doden, als de Babyloniërs de tempel ontheiligen. Maar wanneer Zaccaria zijn dreigement wil uitvoeren, houdt Ismaël hem tegen. Zodra zijn dochter buiten gevaar is, beveelt Nabucco de vernieling van de tempel en de verbanning van de joden naar Babylonië.

Tweede bedrijf
Fenena heeft een halfzus, Abigaille. Maar Abigaille is eigenlijk de dochter van een slavin en heeft dus helemaal geen rechten op de troon.

Derde Bedrijf
Wanneer de hogepriester Baäl haar komt vertellen dat prinses Fenena, die het land bestuurt in de afwezigheid van Nabucco, de joden aan het vrijlaten is, grijpt ze haar kans. Abigaille verspreidt het gerucht dat Nabuccogesneuveld is. Ze roept zichzelf tot koningin uit en veroordeelt alle joden tot de dood. Maar geheel onverwacht keert Nabucco terug. Woedend om wat er is voorgevallen, roept hij zichzelf tot god uit. Maar de joodse god straft hem meteen door hem waanzinnig te maken en de kroon van zijn hoofd te slaan. Abigaille is er snel bij en eist de kroon op. Ze laat Nabucco in de gevangenis gooien.

Vierde bedrijf
Nabucco hoort hoe soldaten een geketende Fenena wegvoeren. Wanneer hij de joodse god om genade smeekt, zwaaien de deuren plots open en komen soldaten die hem trouw bleven, hem bevrijden. Nabucco is net op tijd om de executie van Fenena te verhinderen, en hij geeft zijn volk de opdracht om te knielen voor de joodse god. Abigaille beseft dat ze verslagen is en neemt vergif in. In haar laatste ogenblikken vraagt ze vergiffenis aan haar zus en roept ze de joodse god Jehova aan.


“Het ‘Slavenkoor’ uit deze opera is een van de allerbekendste operamelodieën uit de geschiedenis.”

Dat klinkt als muziek in mijn oren.


BOEK HIER

Creatives

COMPONIST Giuseppe Verdi

REGIE Jean-François D’hondt en Brigitte Derks

DIRIGENT Borislav Ivanov

SCENOGRAFIE & KOSTUUMS Dan Potra

ORKEST & KOOR Music Hall Classical Orchestra and Chorus

In beeld

Bekijk de foto’s van de prachtige decors van deze musical.

Partners