Dé kerstklassieker allertijden

in een groots familiespektakel

Geen eindejaar zonder De Notenkraker, het klassieke ballet van Pjotr Iljitsj Tchaikovksy.

Wij vroegen ons af hoe je er een vernieuwende voorstelling van kan maken, en tegelijk de traditie en de geest van het originele ballet respecteert. Het resultaat is ongezien groots en magisch, onder de inspirerende leiding van de internationaal gerenommeerde choreograaf en regisseur Martino Müller (o.a. Notre Dame de Paris).

Matt Dunkley, orkestleider, componist en arrangeur (Peter Pan, The Never Ending Story, Pirates of the Caribbean, Moulin Rouge, Batman: The Dark Knight) nam de taak op zich om, met heel veel respect, de muziek van Tchaikovsky te bewerken voor het publiek van vandaag en opnieuw op te nemen met groot orkest.

Martino Müller keert met deze gloednieuwe Notenkraker terug naar de oorsprong en essentie van het ballet: een spel van realiteit en fantasie. Hij vertaalt het feeërieke verhaal in een groots spektakel, met kleurrijke en warme decors en kostuums, indrukwekkende choreografieën uitgevoerd door topdansers, en tal van poëtische momenten. Kortom: een verrukkelijk familiespektakel.

De show

We zijn uitgenodigd op het rijkelijk kerstfeest van de familie Stahlbaum. Wanneer de klok acht uur slaat, komt de mysterieuze Drosselmeyer de kamer binnen. Deze getalenteerde goochelaar en poppenmaker is de peetvader van Clara Stahlbaum. En hij heeft voor haar een mooi geschenk mee: een houten notenkrakerpop die Clara meteen in haar hart sluit. ’s Nachts kan zij niet slapen. Ze sluipt de woonkamer binnen, en wanneer de klok middernacht slaat, komt de Notenkraker tot leven. Voor Clara goed en wel beseft wat er allemaal gebeurt, bevindt ze zich te midden van een gevecht tussen peperkoekensoldaten en het leger van de Muizenkoning, de aartsvijand van de Notenkraker. De muizen beginnen de peperkoeken soldaten op te eten. Maar de Notenkraker stuurt tinnen soldaten en poppen als versterking. Met de hulp van Clara kan de Notenkraker de Muizenkoning verslaan.

De Notenkraker verandert in een knappe prins. Dankbaar voor haar hulp neemt hij Clara mee naar een naaldwoud, waar de sneeuwvlokken rond hen dansen.

Clara en de prins trekken naar Snoepgoedland waar, in afwachting van zijn terugkeer, de Suikerboonfee regeerde. Ter ere van Clara vieren lekkernijen uit Spanje, Arabië, China en Rusland feest. Ook Deense schapenhoedsters, de peperkoekenmama met haar kinderen en kleurrijke bloemen dansen voor hen. Na de laatste wals begeleidt de Suikerboonfee Clara en de prins van hun troon. Clara en de prins vertrekken met een door rendieren getrokken slee en keren terug naar het huis van de familie Stahlbaum. Daar ontwaakt Clara als uit een mooie droom. Maar was het wel een droom…?

Snel reserveren is de boodschap!


BOEK HIER

Leuk om te weten

De kritiek was niet mals voor Tchaikovsky, de librettisten en de choreograaf na de wereldpremière van De Notenkraker in 1892 door het Mariinskiballet in Sint-Petersburg. De recensenten vonden het een pantomime zonder diepere betekenis en laakten het gebrek aan danspassen. Zij hadden natuurlijk ongelijk, want zeker vanaf de 20ste eeuw werd De Notenkraker naar waarde geschat als een van de pijlers van het balletrepertoire. Tchaikovsky kreeg trouwens de opdracht voor De Notenkraker na het grote succes van zijn compositie voor een ander sprookjesballet, Doornroosje, dat ook nog altijd bijzonder populair is.

Tchaikovsky baseerde zijn partituur op het sprookje De Notenkraker en de Muizenkoning van Ernst Hoffman (1776-1822), in de versie van Alexandre Dumas (bekend van o.a. De Drie Musketiers).

In beeld

Bekijk de foto’s van dit unieke spektakel.

Partners

 
 
 


 

Deel met je vrienden